Inrichting van de winkel

Interieur 9

Voor een winkel is het belangrijk dat zowel de klant als de medewerker geholden worden door de logische indeling van de winkel. Hier moet rekening gehouden worden met dingen zoals product placement en de verschillende productgroepen in het assortiment. Een goed vlekkenplan is dus essentieel. Daarnaast moet er rekening gehouden worden met verse producten, er moeten koelingen worden geplaatst en wellicht een eventuele bakkerij en slagerij. Er komt dus meer bij kijken dan dat je op het eerste gezicht denkt.

Voor de medewerkers

Om een efficiënt en productief bedrijf te runnen, en in dit geval een winkel, is het belangrijk dat er een logische route ontstaat in de winkel. Zo is het eenvoudig voor de medewerkers om te kunnen onthouden waar alles ligt en hoe alles werkt. Hierdoor wordt er tijd bespaard die anders verloren zou gaan en daardoor wordt er dus efficiënter gewerkt. Stel je voor de schappen zouden niet op productgroep verdeeld staan en er moet bijvoorbeeld zuivel bijgevuld worden, moet de werknemer steeds willekeurig door de winkel lopen om de producten bij te vullen, terwijl als hier wel een logische structuur in plaats vind, hier geen sprake van is en er du seen stuk sneller gewerkt kan worden.

De mening van de klant

Het belangrijkste in de winkel is uiteraard de mening van de klant. Door zorgvuldig het assortiment te bestuderen en te verdelen in verschillende afdelingen blijft het in de winkel ook erg overzichtelijk voor de klanten. Dit helpt dus bij het opstellen van het vlekkenplan. Hierdoor zal de klant met een positiever gevoel gebruik maken van de diensten en producten in de winkel. Deze mening zal ook gedeeld worden met kennissen en vrienden van de tevreden klant wat dan weer voordelig is voor de winkel zelf. Door meer klanten te bereiken en die tevreden te stellen zal het imago en de reputatie van de winkel drastisch verbeteren. Uiteindelijk zal dat dus helpen met de performance van de winkel.